Projecten 2014

Fijne feestdagen!

Donderdag 18 en vrijdag 19 december is meneer Arie Anker (bestuurslid Stichting A-wareness) met zijn vrachtwagen voor kerststerren, kerststukjes en borrelhapjes door Nederland gereden. Namens Stichting A-wareness heeft hij samen met collega’s ouderen en verzorgenden in zorgcentra een aantal gemeenten waar A-ware Food Group is gevestigd in het zonnetje gezet.

Enkele reacties:

• Careyn Weddesteyn in Woerden: Jullie gift is bij iedereen zeer goed ontvangen, nogmaals hartelijk dank hiervoor.
  • STMR Zorgcentrum in Culemborg: We willen jullie alle heel hartelijk bedanken namens alle bewoners en medewerkers voor de geweldige kerststerren en de heerlijke hapjes. Het is echt fantastisch dat we dit alles hebben gekregen.
  • Zorgcentrum Tangenborgh in Coevorden: Ik wil bij deze, namens alle bewoners en personeelsleden, iedereen hartelijk bedanken voor de kerststerren en voor de lekkere hapjes die wij van jullie mochten ontvangen.

Een fotoverslag kun je hier downloaden.

Jong zet zich in voor oud

Leerlingen van de Pr. Willem Alexander school in Ophemert maken jaarlijks kerstpakketten voor de oudste bewoners uit het dorp. De kinderen vullen de kerstpakketten met onder meer knutselwerkjes van de leerlingen, waxinelichtjes, kerststolletje en fruit. De kinderen brengen de kerstpakketten zelf bij de ouderen langs. Een mooi gebaar van de kinderen voor de ouderen uit hun dorp.

Een A-ware medewerker zit in de ouderraad van deze basisschool. Op haar verzoek heeft Stichting A-wareness een stuk kaas voor het kerstpakket gedoneerd.

Sinterklaas

Een aantal A-ware medewerkers hebben zich vrijwillig ingezet voor de stichting “Hulp aan elkaar” te Barneveld. Zij hebben gezinnen die regelmatig bij de voedselbank komen een onvergetelijke Sinterklaasmiddag bezorgd. Hieronder het verslag van een hulppiet die samen met zijn twee dochters bij dit feest aanwezig was.

De Stichting ‘Hulp aan elkaar’ heeft met financiële ondersteuning van Stichting A-wareness de kinderen een leuke middag kunnen aan bieden.  Voor ieder kind is een mooi cadeau, er is een geweldig leuke clown die boel aan de gang weet te houden en buiten staat er een groot springkussen en een poffertjeskraam. Natuurlijk hoort hier de nodige aandacht van de Sint en de Pieten bij en is er iets te drinken voor ieder kind met de nodige pepernoten.

Deze dag was voor mij en mijn dochters een schot in de roos, een kleine bijdrage voor mensen die het heel hard nodig hebben. Een beter doel had de Stichting A-wareness niet kunnen vinden, het is onbetaalbaar om juist de glimlach bij deze kindjes op het gezicht tevoorschijn te toveren. Een filmverslag van deze dag staat op http://youtu.be/jY1zQ8GmPik.

Achtergrondinformatie:
De stichting Hulp aan elkaar biedt mensen in o.a. Barneveld hulp met kleding en voedsel(bank). Barneveld is een “dorp” met ruim 30.000 inwoners en van deze 30.000 inwoners maken 480 mensen gebruik van deze hulp. De stichting wordt gerund door 30 vrijwilligers en heeft geen enkele betaalde kracht in dienst. Voor giften is de stichting veelal aangewezen op de lokale middenstand. Meer informatie op http://www.hulpaanelkaar.nl/

Intocht Sint Maarten in Spijk

Traditioneel wordt op 11 november Sint Maarten gevierd. Een A-ware medewerkers is betrokken bij de organisatie van Sint Maarten in Spijk (dorpje vlakbij Arnhem). Met versierde lampionnen zijn de kinderen uit Spijk de straat op om het Sint Maarten feest te vieren. Ze zingen liedjes en krijgen tijdens de lampionnenoptocht snoepjes en fruit. Voor de kinderen een leuke en spannende avond.

Spijk kent diverse gezinnen die het niet breed hebben. Stichting A-wareness heeft Sint Maarten in Spijk mede financieel ondersteunt omdat kinderen uit deze gezinnen zo een avondje onbezorgd kunnen genieten met hun vriendjes en vriendinnetjes.

Op stap met ouderen

Vrijdagmiddag 31 oktober zijn medewerkers van Subvention/Zienergie, een leverancier van A-ware Food Group, samen met bewoners van een woon-,zorg- en dienstencentrum in Zwolle op pad geweest.  De medewerkers zorgden samen met de activiteitenbegeleiders voor de begeleiding van de ouderen.

Op het programma stond een puzzeltocht door het centrum van Zwolle. Tijdens de tocht zijn mooie verhalen over Zwolle en interessante weetjes de revue gepasseerd. De middag werd afgesloten met een glaasje limonade en kaasblokjes die zijn aangeboden door Stichting A-wareness.

Meer informatie over deze activiteit vindt u hier.

Water

Zaterdag 20 september hebben 30 deelnemers (14 kinderen en 16 ouders) samen met JOGG een bezoek gebracht aan het bezoekerscentrum van PWN. Dit om enerzijds het drinken van water te promoten bij de jeugd en anderzijds om te weten te komen hoe ons drinkwater nu gezuiverd wordt. PWN is een (drink)water leverancier en de duinbeheerder van Noord Holland.
Om 10.15 uur vertrokken we per bus richting Castricum. Daar kregen we om 11.00 uur een presentatie over het zuiveringsproces van ons drinkwater. Na deze presentatie was er de mogelijkheid om door het bezoekerscentrum te lopen om zo nog meer kennis, door middel van spelletjes en videobeelden, op te doen. Bij het naar buiten gaan kreeg een ieder nog een tasje met wat waterweetjes en een bidon.

Om één van de laatste stappen te kunnen bezichtigen van het zuiveringsproces moesten we de duinen in. Jaarlijks zuiveren de duinen 45.000.000.000 liter water tot drinkwater. Tip: mocht je de duinen in willen gaan, koop dan even een duinkaartje. Gelukkig hadden we een leuke boswachter(ster) anders hadden we per persoon een boete van 90 euro gekregen.

Nadat we een stukje gewandeld hadden, zijn we neergestreken op een mooi stukje open veld. Na een kleine lunchpauze hebben jong en oud  zich vermaakt met flessenvoetbal en het nieuw ontwikkelde spel klittenband-waterballondarten. Dit laatste spel zorgde voor veel lol en bij een groot aantal mensen voor wat natte kledingstukken.

Vorig jaar heeft Stichting A-wareness het project JOGG Zaanstad financieel ondersteund. JOGG is een landelijk initiatief gericht op kinderen en jongeren hun ouders en omgeving. JOGG staat voor  Jongeren op Gezond Gewicht en is gericht op het voorkomen van overgewicht. Met het bezoek van medewerkers van Schipper Cheese en hun kinderen aan PWN is de ondersteuning van Stichting A-wareness aan JOGG Zaandam officieel afgesloten. De medewerkers en hun kinderen hebben een leerzame en leuke dag gehad. TOP!!!

Kaas op vakantiekamp

Stichting KInderKAmpen Eindhoven organiseert in de zomervakantie kampen voor kinderen uit Eindhoven. Elke week bleven honderd kinderen onder begeleiding van enthousiaste leiding een onvergetelijke week. Het kamp zit vol leuke activiteiten zoals bosspelen, kampvuur, speurtochten en speel- en spelmiddagen. De kinderen slapen in tipi’s midden in het bos. Kortom een onvergetelijke week voor kinderen en leiding die zich hiervoor vrijwillig inzetten.

Een A-ware medewerker is betrokken bij de organisatie van de kampweek met het thema ‘Prinsenjagt’.  Stichting A-wareness heeft dit kamp ondersteund door de donatie van 12 kilogram kaas. De kinderen en begeleiders hebben zich de kaas goed laten smaken. Meer weten: www.Stichtingkika.nl

‘The A-wareness Day’

Zaterdag 24 mei was het zover; de eerste ‘A-wareness Day’! Samen met zestig vrijwilligers heeft Stichting A-wareness bijna zeventig mensen in Ouwehands Dierenpark in het zonnetje gezet.

Zeventig gasten

De bijna zeventig gasten waren onder meer jongeren met niet aangeboren hersenletsel, mensen met een verstandelijke beperking, ouderen, gezinnen die regelmatig bij de voedselbank komen en gezinnen met een kind met een beperking . Allemaal mensen die het verdienen om een dag onbezorgd te genieten.  Alle gasten werden begeleid door vrijwilligers van leveranciers:  Sherpa, Job Vision, Smurfit Kappa en BP. A-ware medewerkers zorgden als gastheer en gastvrouw voor een gastvrije ontvangst bij de ingang en hielpen, in de centrale ruimte, mee met het uitserveren van het gebak, koffie en lunch. Ook zijn een aantal met gasten op stap geweest.

The A-wareness Day 2014

Samen op stap
De dag begon voor alle gasten met de kennismaking met de vrijwilligers en een kopje koffie met vlaai van Multivlaai. Daarna ging een ieder zijn eigen weg  door Ouwehands Dierenpark. Van het berenbos tot de zeeleeuwenshow en van de apen tot de giraffen. Tussen de middag stond de lunch voor alle gasten klaar. In de loop van de middag druppelden de gasten binnen voor een glaasje fris en een lekker borrelhapje.  Rond 16:00 uur gingen de laatste gasten weer naar huis. Veel gasten en vrijwilligers hebben laten weten terug te kijken op een geslaagde dag!

Bedankt!
We kijken terug op een geslaagde dag. Het is mooi om te ervaren hoe je met vrijwilligers  mensen een mooie dag kunt bezorgen. Zo was een aantal gasten was al twee jaar de eigen woonplaats niet uit geweest en op The A-wareness Day hebben zij onbezorgd kunnen genieten.
Het bestuur van Stichting A-wareness wil alle leveranciers en collega’s bedanken die op enige wijze hebben bijgedragen aan ‘The A-wareness Day’. Dankzij jullie inzet en enthousiasme hebben we veel mensen een mooie dag kunnen bezorgen.

Voetbaltoernooi voor G-teams

Zaterdag 24 mei organiseerde voetbalvereniging TEC uit Tiel het jaarlijkse gehandicaptentoernooi van de KNVB-Zuid. Meer dan 45 G-teams hebben aan dit toernooi deelgenomen. Stichting A-wareness heeft dit toernooi financieel ondersteund omdat het mensen met een verstandelijke beperking de gelegenheid geeft om te sporten en elkaar te ontmoeten. Daarnaast zijn diverse medewerkers van A-ware Food Group bij deze voetbalvereniging en de organisatie van dit toernooi betrokken.

Meer foto's op de website van voetbalvereniging TEC.

Samen met Smufit Kappa

Smurfit Kappa is leverancier van A-ware Food Group en viert dit jaar haar 75 jarig bestaan. Om dit te vieren schonken zij pakketten aan de Stichting Voedselbank Gooi. Stichting A-wareness heeft dit (mede) mogelijk gemaakt door een bijdrage (kaas) te leveren aan het pakket. Door deze actie hebben maar liefst 500 gezinnen in Soest, Baarn, Eemnes en Hilversum tijdens de Pasen een extraatje thuis gekregen!

Kaas voor schoolkamp

Auris Taaplplein is een school voor kinderen uit Gouda en omgeving met een taal/spraakstoornis en/of autisme. Elk jaar gaan de leerlingen van groep 5 t/m 8 op kamp. Behalve dat de leerlingen veel plezier hebben is het voor een groot aantal van de leerlingen één van de weinige uitjes van het jaar. Stichting A-wareness zorgt dat de kinderen en begeleiders hun boterhammen kunnen beleggen met kaas. Meer dan 300 plakken kaas gaan begin mei mee op kamp.

Meer informatie op www.auris.nl

Stichting Vlinders

Stichting Vlinders zet zich in voor  kinderen met een licht verstandelijke handicap die om uiteenlopende redenen niet thuis kunnen wonen. In Tiel staat ' Villa Vlinders'  waar deze kinderen een warm thuis krijgen. In het voorjaar van 2014 verhuist Villa Vlinders naar een nieuwe locatie. Een medewerker van A-ware Food Group is als vrijwilliger actief binnen dit huis. Op zijn initiatief heeft Stichting A-wareness 500 euro gedoneerd. Van dit bedrag is een verblijf voor de kippen en konijnen aangeschaft.

Meer informatie:

• www.stichtinvlinders.nl.
  • Omroep Gelderland besteedde op 19 april in haar programma Gelderse Koppen aandacht aan Stichting Vlinders. Klik hier voor de uitzending (rond 26:50 is aandacht voor de Stichting Vlinders).

Bolderburen Culemborg

Bolderburen is het complex rond de Culemborgse molen Johanna aan de Prijsseweg. Op dit terrein ligt een vrij toegankelijke natuurspeeltuin. Kinderen kunnen hier onder meer spelen, lekker kliederen met modder of het paard 'Witje'  aaien. De speeltuin is geinspireerd op de boeken van de Zweedse schrijfster Astrid Lindgren. Bolderburen wordt in een boek van Lindgren genoemd als het mooiste dorp van de wereld.

Stichting A-wareness ondersteunt de aanleg van deze speeltuin. Met de donatie worden borden gemaakt die ouders en kinderen meer vertellen over de verhalen achter de speelelementen in de speeltuin.

Voor meer informatie: www.bolderburen.net

Truckrun

Op 10 mei 2014 organiseren de Nienoord Truckers een truckrun. Tijdens deze toertocht met vrachtwagens is de bijrijder stoel bestemd voor mensen met een beperking. Stichting A-wareness ondersteunt, net als vorig jaar, de organisatie van deze truckrun met 250 euro.

Logeerhuis Brediushof

In november 2013 heeft A-ware Food Group een nieuwe locatie in Woerden geopend. Op deze locatie worden tapas en exclusieve borrelhapjes gemaakt. Ter gelegenheid van deze opening heeft Stichting A-wareness 2000 gedoneerd aan logeerhuis Brediushof in Woerden. In het logeerhuis logeren  kinderen en (jong)volwassenen met een verstandelijke beperking een over meerdere dagen per maand. De logees en medewerkers bepalen samen waar ze de donatie aan besteden. Inmiddels zijn voor de oudere logees twee tablets aangeschaft en is de tuin opgefleurd met plantjes en een ' kraaiennest schommel'.

Op de foto overhandigt bestuurslid Arie Anker een cheque aan een logee en begeleider van het logeerhuis.

Speelplein basisschool ‘de Zeearend’

‘De Zeearend’ in Beverwijk is een basisschool voor speciaal onderwijs. De school wil het speelplein zo inrichten dat naast spelen de kinderen ook de mogelijkheid hebben om zich op motorisch, sociaal-emotioneel, creatief en cognitief vlak te ontwikkelen. Het speelplein is daarom onderverdeeld in verschillende speelzones; de boshoek, de autobaan, de chillhoek en het spelveld. De school werkt nu aan een nieuwe speelzone; ‘de zeetuin’.  In deze tuin komen een boot, klimnet, picknicktafel, strandhuisje, twee vuurtorens, paaltjes met dik touw en beplanting en 2 schatkisten. De school beschikt over onvoldoende middelen om het speelplein te realiseren en zoekt daarom financiële hulp. Stichting A-wareness heeft €1000 gedoneerd om een deel van ‘de zeetuin’ te kunnen aanleggen.

De zoon van een A-ware medewerker gaat met veel plezier naar deze school. ‘Ik merk met wat voor toewijding en enthousiasme de leerkrachten, maar ook veel vrijwilligers (o.a. gepensioneerde ex-leerkrachten) zich inzetten voor de school.’ Anja Moors, docent op ‘de Zeearend’, is blij met de donatie van Stichting A-wareness. ‘Super, nu kunnen we beginnen met de bouw van het strandhuisje!’

Stichting A-wareness heeft de donatie in 2013 toegezegd. De daadwerkelijke donatie heeft in 2014 plaatsgevonden.

Kindervakantieland in Almere

Net als in 2013 heeft Stichting A-wareness €5000 gedoneerd aan Stichting Kindervakantieland. Deze stichting organiseert kampen  voor kinderen uit Almere die door hun thuissituatie met het eigen gezin niet of nauwelijks de mogelijkheid hebben om op vakantie te gaan. Deze kampen worden georganiseerd op landgoed de De Kemphaan  dat letterlijk in de achtertuin van het nieuwe pand van A-ware Food Group in Almere ligt.

Op de foto oprichter Henk van Sloten, voorzitter Tiny Coens en bestuursleden van Stichting A-wareness Arie Anker en Arco Butter.

Meer informatie over Stichting Kindervakantieland staat op www.kindervakantieland.nl

Vakantiefeest voor eenzame ouderen

Lang niet alle ouderen uit de gemeente Bodegraven-Reeuwijk kunnen ieder jaar op vakantie. Voor deze ouderen organiseert ‘Stichting 4jaargetijden Bodegraven-Reeuwijk’ op 27 mei 2014 een vakantiefeest. Deze stichting is een interkerkelijke club die ouderen uit een sociaal isolement wil halen. Het vakantiefeest krijgt een Spaans tintje met Spaans eten en muziek. Kortom een leuke manier om (eenzame) ouderen een vakantiegevoel te bezorgen.