Projecten 2015

The A-wareness Day 2015

Kerstviering voor ouderen

De diaconie van de PKN streekgemeente De Voorhof te Kesteren heeft in december een kerstviering voor meer dan 100 senioren georganiseerd. Veel van deze senioren zijn alleenstaand. Extra aandacht en gezelligheid rond Kerst is dan zeer welkom.

Deze kerstviering voor is mogelijk gemaakt door 8 vrijwilligers. Één van de vrijwilligers was een medewerker van Royal A-ware. De viering was wederom een groot succes en vele gasten waren ontroerd bij de afsluiting van de viering vanwege de heerlijke maaltijd en de gezelligheid onderling. Voor velen was de bijeenkomst een onderbreking van de eenzaamheid in een periode van korte dagen en lange nachten. Het is heel mooi als je met een blij gezicht en een praatje over “niets” de eenzaamheid van de oudere mens kunt verlichten.”

Leerlingen maken kerstpaketten voor ouderen

Kinderen van een A-ware medewerker zitten op de Pr. Willem Alexander school in Ophemert. Leerlingen van deze school hebben kerstpakketten voor ouderen uit het dorp gemaakt. In de pakketten zitten onder meer knutselwerkjes die de kinderen zelf hebben gemaakt. Stichting A-wareness heeft een lekker stuk kaas voor in dit pakket gedoneerd. De kinderen hebben de kerstpakketten zelf bij de ouderen langsgebracht.

Rookkaas voor kerstdiner

De dochter van een medewerker van A-ware Zaandam werkt op Trias VMBO Krommenie. Leerlingen van deze school hebben op 16 december een kerstfeest voor bewoners van Prinsenstichting georganiseerd. De bewoners, met een meervoudige beperking, hebben genoten van een mooie dag op het kerkplein en in de Kogerkerk in Koog aan de Zaan. Alle gasten kregen na afloop een kerstpakketje met geschenken mee naar huis.

Stichting Awareness heeft voor de lunch en kerstpakketjes 100 rookkaasjes geschonken. Bewoners, leerlingen en vrijwilligers kijken terug op een geslaagde middag.

Nieuwe leesboeken

De dochter van een medewerker van Royal A-ware gaat naar de St. Josephschool in Burgerbrug. Leerlingen en hun ouders hebben geld ingezameld om nieuwe leesboeken  te kopen. Zo is onder meer een fancy fair georganiseerd. Stichting A-wareness heeft €250 gedoneerd voor de aanschaf van leesboeken.

Ziekendag Rode Kruis Zeist-West

Op 8 oktober was de jaarlijkse Dag van Ontmoeting / Ziekendag  van Rode Kruis Zeist-West. Meer dan 140 mensen, voornamelijk ouderen, hebben genoten van een mooie dag. Sommige gasten kwamen zelfstandig. De andere gasten zijn door vrijwilligers van het Rode Kruis opgehaald. Veel gasten zien elkaar alleen op deze bijzondere dag.

De dag begon met een kerkdienst. Daarna stond de lunch klaar en de dag werd afgesloten met een cabaretvoorstelling uitgevoerd door de vrijwilligers van het Rode Kruis.

De organisatie kijkt terug op een geslaagde dag! ‘Wij werken als vrijwilliger met veel enthousiasme deze dag. Wel moeten we natuurlijk op de uitgaven letten en daarom zijn we  bijzonder blij dat jullie als Stichting A-wareness ons hebben gesponsord. We hebben een schitterende dag gehad, mede door jullie heerlijke kaas. Heel hartelijk bedankt!!!!!!

De moeder van een A-ware medewerker is bij de organisatie van de Ziekendag betrokken. Op aandragen van deze medewerker heeft Stichting A-wareness de Ziekendag met lekker kaas ondersteund.

Leuke dag voor ouderen uit Zwolle

Subvention en Zienergie, leveranciers van Royal A-ware, hebben op vrijdag 30 oktober 2015 een mooie dag voor ouderen uit Zwolle mogelijk gemaakt. Stichting A-wareness heeft kaas voor de borrel en de italiaanse gerechten gedoneerd. Hieronder een verslag van deze geslaagde dag. Meer foto's vindt u hier.

Samen activiteiten begeleiden in Zwolle

Op vrijdagmorgen werden we hartelijk ontvangen door een activiteitenbegeleidster van een woon-, zorg- en dienstencentrum voor ouderen in Zwolle. Twee groepen met collega’s gingen enthousiast aan de slag. Eén groep ging op stap met een aantal ouderen naar Tuinland. Na een gezellige wandeling en een kop koffie, stapten de ouderen de bus weer in met onder andere bloembollen, plantjes en kerstkaarten. De andere groep ging boodschappen doen met een aantal ouderen, om daarna een Italiaanse maaltijd te bereiden voor alle aanwezigen op de dagbesteding.

Samen lunchen

Met keurig gedekte tafels en Italiaanse versiering werd het een feestelijke maaltijd. Er werd door de ouderen, de begeleidsters en vrijwilligers gesmuld van zelfgemaakte pizza's, pasta en salade.

Middagprogramma

Eén groep collega’s ging aan de slag met het opruimen van een opslagruimte en het opruimen van alle tuinmeubels. Het tempo zat er goed, dus werd ook de tuin nog even aangepakt; alle gevallen bladeren zijn weer opgeruimd. De andere groep ging op stap met een aantal ouderen naar IKEA, ook dit uitje vonden de ouderen zo leuk dat de tijd zelfs werd vergeten.

Kaas bij de borrel

Dit jaar heeft Stichting A-wareness opnieuw een bijdrage geleverd aan onze vrijwilligersdag: blokjes kaas voor bij de borrel en geraspte kaas voor de pizza's!

Geslaagde en zonnige dag

Het was een gezellige, geslaagde, mooie en zonnige dag! Leuke contacten gehad en interessante gesprekken gevoerd met de ouderen en de activiteitenbegeleidsters. We bedanken hen hartelijk voor de gastvrijheid!

Tennistoernooi voor mensen met een beperking

Stichting A-wareness heeft het G tennistoernooi van Tennisvereniging de Cromme Bal uit Krommenie financieel ondersteund. Tijdens dit toernooi konden jongeren vanaf 15 jaar met een verstandelijke beperking kennis maken met tennis. Samen met een buddy hebben zij meegedaan aan het toernooi.

Het toernooi startte met een lunch waarbij aan de G-tennissers en Buddy’s de spelregels werden uitgelegd. Zo kunnen de buddy’s geen punten scoren en mag de bal twee keer stuiteren. Na afloop was voor alle deelnemers een beker.

De deelnemers en organisatoren kijken terug op een geslaagde middag!

Vrijwillige brandweer Bolsward

De vrijwillige brandweer van Bolsward heeft dit jaar een open dag en reunie georganiseerd. Een medewerker van Royal A-ware is als vrijwilliger binnen dit korps actief. Stichting A-wareness heeft de open dag en reunie ondersteund met een lekker stuk kaas. Zo ondersteunt zij het werk van de vrijwilligers die zich dagelijks inzetten voor de veiligheid van de bewoners van Bolsward.

Oranjevereniging Irene organiseert voorstelling van poppentheater Fiedel Diedel

Een medewerker van Royal A-ware is nauw betrokken bij de organisatie van de 5-jaarlijkse feestweek in Hoornaar. In deze feestweek was op woensdagmiddag een voorstelling van poppentheater Fiedel Diedel. Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door Stichting A-wareness.

S ’morgens voor 10.00 uur begon Fiedel Diedel reeds met het opbouwen van de levensgrote poppenkast zodat er stipt om 14.00 uur kon worden begonnen met de voorstelling. Ruim voor aanvangstijd stroomde het publiek binnen, waarna de tent gevuld met ongeveer 150 kinderen, papa’s mama’s maar ook opa’s, oma’s en de bewoners van Syndion met een (licht-) verstandelijke handicap, en/of autisme konden genieten van het sprookje “Vrouw Holle”

Het werd een fantastische voorstelling vol interactiviteit en zang waar iedereen ademloos naar heeft zitten kijken. Het bestuur van Oranjevereniging Irene wil namens alle aanwezigen Stichting A-wareness hartelijk bedanken voor de financiële bijdrage die er mede voor gezorgd heeft dat dit evenement een groot succes is geworden.

Donatie bouwpakketjes aan Ronald McDonald huis en het Sofia Kinderziekenhuis in Rotterdam

Donderdag 27 augustus hebben bestuursleden van Stichting A-wareness samen met een medewerker van Royal A-ware bouwpakketjes afgeleverd bij het Ronald McDonald huis en het Sofia Kinderziekenhuis in Rotterdam.

Na een ontvangst met koffie en zelfgebakken appeltaart werd er een rondleiding in het Ronald Mc Donald huis aangeboden. Tijdens de rondleiding werd duidelijk wat een goed initiatief de huizen zijn, voor personen die een ziek kind in het ziekenhuis hebben liggen. Gedurende deze moeilijke periode krijgen de ouders de gelegenheid om zo dicht mogelijk bij hun kind te zijn en in het huis te verblijven. Bij het Ronald Mc Donald huis waar de broertjes en zusjes waar zij overdag onder begeleiding kunnen spelen. De bouwpakketjes komen dus heel goed van pas.

Een medewerker van Royal A-ware heeft daarnaast bouwpakketjes op de afdeling 1 Noord van het Sofia Kinderziekenhuis aangeboden. De afdeling waar haar dochter vele maanden heeft gelegen gedurende haar korte leventje. Hier kunnen ook veel kindjes blij worden gemaakt met de bouwpakketjes. De artsen en verpleegkundige namen de dozen graag in ontvangst en waren hier meer dan blij mee.

Het vervoer van de bouwpakketjes is mede mogelijk gemaakt door Kwakernaak bedrijfswagens uit Waddinxveen.

100 zomerse strandtassen

Stichting A-wareness heeft deze zomer leuke goedgevulde strandtassen samengesteld. De tassen zijn bestemd voor gezinnen die een steuntje in de rug verdienen omdat zij bijvoorbeeld niet op vakantie kunnen. In de strandtas zit onder meer een zomer-doe-boek, waterpistool, waterballonnen, bouwpakket en  tijdschriften voor de ouders.  Spullen die bijdragen aan een leuke zomer!

De strandtassen zijn door vestigingsmanagers van Royal A-ware overhandigd aan gezinnen die een steuntje in de rug verdienen of organisaties die contact met deze gezinnen hebben.  Het bestuur van Stichting A-wareness heeft veel positieve reacties ontvangen!

Alle mensen bedankt die hebben meegewerkt aan het samenstellen en bezorgen van de strandtassen!

Meer foto's staan op: www.facebook.com/StichtingAwareness

Sportdag voor mensen met een beperking

Ieder jaar wordt de DESTO Speldag georganiseerd. Een unieke sportdag voor meer dan 300 mensen met een beperking uit de omgeving Utrecht. De dag wordt mogelijk gemaakt door tientallen vrijwilligers. Dit jaar was het thema ‘Le Tour dÚtrecht’.  Ook een medewerker van Royal A-ware was als vrijwilliger actief op deze dag.

Alle deelnemers zijn thuis met de bus opgehaald en naar een sportpark gebracht. De sportdag werd officieel geopend met het hijsen van de vlag en het zingen van het volkslied. Na een warming-up was het tijd om in groepen allerlei activiteiten te ondernemen. Denk aan (fiets)spelletjes, boks- en judolessen, ‘brandjes blussen’ met de brandweer, knuffelen met dieren en genieten van een portie poffertjes.  Deze mooie dag werd afgesloten met een muziekfestival met polonaises en veel swingende deelnemers.

De organisatie kijkt terug op een geslaagde dag: ‘Mooi om te zien dat iedereen, en dan ook echt iedereen, van deelnemers tot begeleiders en van vrijwilligers tot gasten, zo hebben genoten van deze dag. Moe, voldaan en met een grote lach zijn alle deelnemers weer naar huis gegaan.‘

Enthousiaste melkveehouder aan de slag met Keten met Kaas

In december 2014 heeft Stichting A-wareness Keten met Kaas gelanceerd. Characters als Boer Bart, Kaasmaker Peter, Rijper Arie en chauffeur Vincent nemen de  kinderen spelenderwijs mee door de kaasketen. Dit spel is gratis te spelen op www.ketenmetkaas.nl. Bij het spel zit een docentenhandleiding zodat juffen of meesters ‘Keten met Kaas’ ook kunnen inzetten als vervangende lesstof.

Een familie Eenrum (provincie Groningen) levert melk aan de kaasfabriek van Royal A-ware. Deze familie heeft ‘Keten met Kaas’ onder de aandacht gebracht van de school van hun kinderen. En met succes! Drie klassen zijn met ‘Keten met Kaas’ aan de slag gegaan. De juf heeft ‘Keten met Kaas’ in de klas behandeld. Vervolgens heeft de familie de kinderen uitgenodigd voor een excursie op hun melkveebedrijf. Aan de hand van een excursiekaart, die is gebaseerd op ‘Keten met Kaas’, hebben de kinderen nog meer geleerd over de boerderij.

Hieronder een verslag van basisschool De Octopus
Op 19 mei zijn kinderen van groep 4 van obs De Octopus op bezoek geweest bij een melkveebedrijf in Eenrum. Binnenkort gaan de groepen 5 en 6 daar ook een middagje kijken.

Tijdens het bezoek kregen de kinderen een rondleiding langs de koeien, de kalfjes, de melkstal en de machines en kon iedereen zien hoe er gevoerd en gemolken werd. Ook vonden de kinderen het leuk  om te zien hoeveel een koe eet en drinkt en wat er allemaal komt kijken bij een goede verzorging. Met behulp van allerlei vragen op een leuke folder konden de kinderen zelf ook van alles ontdekken. Ze hadden geluk, tijdens het bezoek werd een kalfje geboren!

Koninklijk feest voor ouderen uit Linschoten

Het oranjecomité van Linschoten heeft vlak voor Koningsdag een ‘Konings-koffie-ochtend’ georganiseerd.  Een gezellige bijeenkomst voor ouderen uit dit dorp die in het teken stond van Koningsdag. Naast koffie met gebak was er gezorgd voor een borrel hapjes en leuke optredens.

Stichting A-wareness heeft dit Koninklijke feestje ondersteunt met €500. Het dorp Linschoten ligt vlakbij de gemeenten Woerden en Lopik waar pakhuizen van Royal A-ware staan.