Projecten 2016

Volg Stichting A-wareness op Facebook en blijf op de hoogte van de projecten die ondersteuning hebben gekregen.

Mobiele keuken

Stichting A-wareness heeft een donatie uitgebracht aan zorgcentrum Rivierenland Geldermalsen. De donatie is gebruikt voor een mobiele keuken, zodat de verzorgers samen met dementerende bewoners kunnen koken. De vrouw van een medewerker van Bouter Group stelde dit initiatief voor. Zij werkt in het zorgcentrum.

De bewoners van dit zorgcentrum hebben allemaal een vorm van dementie. Het zorgcentrum biedt de bewoners warme en comfortabele zorg. Zij vinden het belangrijk dat de bewoners een gezellige en leuke tijd hebben. Een bijzondere ontwikkeling is dat de dementerende ouderen, samen met de verzorgers, zelf maaltijden koken. Niet alleen zijn de maaltijden erg lekker, het kookproces is ook prettig voor de bewoners. De afdeling in het zorgcentrum was echter niet geschikt voor kookprojecten. Door middel van een mobiele keuken kunnen verzorgers samen met de bewoners koken in de huiskamers.

Een medewerker van Bouter Group was bij de onthulling van de mobiele keuken aanwezig: “Bij de onthulling werd het eerste eitje (van de eigen kippen) op de nieuwe keuken gebakken. De keuken kan zowel binnen als buiten gebruikt worden. Heel bijzonder om te zien dat de donatie zo goed terecht is gekomen!”

Kinderkamp

Stichting A-wareness heeft op advies van een medewerker van A-ware Fresh Dairy het kinderkamp Zuid Oost Drenthe ondersteunt. Hieronder een verslag van dit geslaagde kamp.

Van 15 tot 19 augustus was kinderkamp 2016. Dit jaar was de bestemming Ameland. Ons thema was dit jaar “een heel jaar in één week”. Elk groepje had een familienaam gekregen waarin ze verkleed mochten komen. We hadden familie Spetterkaars, familie Kerstslinger, familie Lampion, familie Paasei en familie hittegolf. Rondom dit thema zijn er allerlei spelletjes en andere activiteiten bedacht. Zo waren we op dinsdag in de herfst, en hebben we een paddenstoelenspeurtocht, wad gelopen en lampionnen vossenjacht, met onze eigen gemaakte lampionnen gedaan. Ook heeft elk groepje zijn eigen familiewapen gemaakt op een spandoek. Op woensdag waren we in de zomer en zijn we wezen zwemmen en hebben we een lekker ijsje gegeten, hebben we gepicknickt met z’n allen uit onze picknick manden, gebarbecued en hadden we kampvuur op het strand. Op donderdag waren we in de winter en zijn we de vuurtoren op geweest, hadden we een kerstdiner met cadeautjes onder de kerstboom en hebben we “oud en nieuw” gevierd. Op vrijdag waren we in de lente en hadden we paaseieren gezocht en mee gereden met de strand express. Zo ziet u, bijna alle feestdagen zijn aan bod gekomen in 1 week tijd. Al deze activiteiten zijn bedacht door de programmaploeg, zij stellen elk jaar een draaiboek op met daarin de activiteiten en eventuele bijzonderheden. Dit jaar zijn er 35 kinderen mee geweest op kinderkamp. We waren met 16 vrijwilligers (1 coördinator, 2 programmaploeg leden, 3 kook oma’s en 10 groepsbegeleiders). We hebben met z’n allen een fantastische week gehad! We hebben erg mooi weer gehad en konden daarom al onze activiteiten op de fiets doen. Maar natuurlijk zijn we erg dankbaar met onze sponsoren van dit jaar, zonder onze sponsoren hadden wij dit kamp niet zo fantastisch kunnen maken!!! Daarom willen wij al onze sponsoren bedanken die onze stichting gesponsord hebben dit jaar!

Kinderen maken kerstpakketten voor ouderen

De kinderen van een medewerker van AB Transport Group zitten op de Pr. Willem Alexander school in Ophemert. Leerlingen van deze school hebben kerstpakketten voor ouderen uit het dorp gemaakt. In de pakketten zitten onder meer knutselwerkjes die de kinderen zelf hebben gemaakt. Stichting A-wareness heeft een lekker stuk kaas voor in dit pakket gedoneerd. De kinderen hebben de kerstpakketten zelf bij de ouderen langsgebracht.

De juf laat weten: “We brengen ieder jaar kerstpakketten bij de oudste bewoners van Ophemert. Ook zingen we een aantal liedjes. De kinderen vertelden in de klas dat ze echt konden zien dat de mensen er erg blij mee waren."

Kerst in zorgcentrum Heerenveen

Mariënbosch is een zorgcentrum in Heerenveen. Stichting Vrienden van Mariënbosch heeft rondom de Kerst een aantal activiteiten voor de bewoners georganiseerd. Woensdag 14 december hebben alle bewoners van Mariënbosch en de bijbehorende aanleunwoningen een prachtige kerstster gekregen. Zondag 18 december was voor alle bewoners een Kerstconcert. In de pauze kregen de bezoekers een drankje en feestelijk hapje.

Stichting A-wareness heeft deze festiviteiten financieel ondersteund. Vrienden van Mariënbosch laat weten: “Deze activiteiten, mede mogelijk gemaakt door uw bijdrage, hebben bijgedragen aab een ouderwetse kerstsfeer, die mede gezien door de grote belangstelling tijdens het kerstconcert, bijzonder is gewaardeerd!  Wij als Stichting Vrienden van Mariënbosch, willen u hierbij nogmaals heel hartelijk danken voor uw bijdrage, die deze fantastische activiteiten mogelijk hebben gemaakt!

Bewegen voor kinderen met een beperking

De Cambier is een school voor Speciaal Onderwijs in Tiel. De leerlingen hebben een verstandelijke beperking, onderwijsbeperking en/of geringe zelfredzaamheid. De docenten vinden het belangrijk dat deze kinderen worden gestimuleerd om te sporten. Helaas is dit niet altijd zo vanzelfsprekend bij kinderen met een beperking. Motorisch hebben zij vaak veel meer uitdagingen waardoor het dagelijks bewegen niet altijd voldoende lukt.

Tijdens de gymlessen wordt onder meer judolessen gegeven. Deze lessen worden niet op school gegeven, maar in een zaal in de buurt. De reis naar deze zaal is voor veel leerlingen te onrustig. Met de hulp van sponsoren heeft de Cambier een eigen judomat kunnen kopen. Stichting A-wareness heeft de aanschaf van judopakken mogelijk gemaakt. Zo kunnen de leerlingen op de eigen school judoles volgen. De judomat en judopakken worden ook gebruikt voor activiteiten die voor de leerlingen na schooltijd worden georganiseerd. Meer informatie op: www.decambier.nl

De Cambier laat weten: “Namens alle kinderen van Bredezorgschool de Cambier heel erg bedankt voor het mogelijk maken van een fijne en veilige beweegomgeving!!!”

Regenlaarzen

Familie van een A-ware medewerker is betrokken bij de Bezoekerscentrum Poelboerderij. Dit centrum ligt in het Wormer- en Jisperveld. Een groot natuurgebied boven Amsterdam.

Vanuit het bezoekerscentrum organiseren enthousiaste vrijwilligers onder meer excursies voor leerlingen van basisscholen. Om te zorgen dat de kinderen droge voeten houden tijdens de excursies heeft de Poelboerderij laarzen aangeschaft. De kinderen mogen deze laarzen lenen van de Poelboerderij. De laarzen zijn aangeschaft met onder meer een financiële donatie van Stichting A-wareness en A-ware leverancier Brilliant BV.

Tovertafel

De Vijverhof is een zorgcentrum in Bodegraven. Stichting “Vrienden van Vijverhof” zamelt geld in waarmee leuke extraas voor de bewoners van dit zorgcentrum kunnen worden georganiseerd. Deze Stichting heeft geld ingezameld voor de aanschaf van een Tovertafel. Dit is een soort beamer die bewegende figuren op tafel projecteert. Deze figuren reageren op de hand- en armbewegingen van mensen. Met spellen worden mensen geprikkeld om te bewegen. Zo kunnen zij bladeren en zeepbellen van de tafel gooien of bloemen groter maken. De Tovertafel is in het bijzonder geschikt voor mensen met dementie.

Zaterdag 1 oktober 2016 heeft wethouder Laura Leijendekkers de Tovertafel geopend. Een aantal bestuursleden van Stichting A-wareness waren hierbij aanwezig. Het is mooi om te zien hoe de ouderen worden geactiveerd door de Tovertafel. De ouderen werden direct geprikkeld om met de beelden die op de tafel werden geprojecteerd aan de slag te gaan. Een verzorgende keek rustig toe en liet weten “Die glimlach op de gezichten is zo mooi om te zien, daar doe je het voor”. Een vrijwilliger van Vijverhof zorgt dat de Tovertafel elke week op een andere afdeling komt te hangen. Zo kunnen alle bewoners met de Tovertafel spelen.

Stichting A-wareness heeft deze Tovertafel mede mogelijk gemaakt. Nieuwgierig naar de Tovertafel, kijk dan op http://activecues.com/

Duchenne Heroes

Duchenne Heroes is een meerdaagse mountainbiketocht om geld op te halen voor onderzoek naar een medicijn voor de spierziekte Duchenne.  De deelnemers fietsen 7 keer 100 kilometer of de weekendvariant van 2 keer 100 kilometer.

Een A-ware medewerker en haar man hebben met team sTeun aan de Duchenne Heroes deelgenomen. Dit team heeft € 26.225,- bij elkaar gebracht.

Op initiatief van deze medewerker heeft Stichting A-wareness kaas gedoneerd voor het ontbijt en lunch van de deelnemers en vrijwilligers. Daarnaast hebben mensen van team sTeun bouwpakketjes uitgedeeld aan kinderen met Duchennes en hun broertjes en zusjes.

“De kaas werd zeer gewaardeerd, en was heerlijk tijdens ontbijt en lunch ;) en ik heb heel veel blije kinderen met de dozen bouwpakketjes zien lopen tijdens de laatste twee dagen.”

Meer informatie op https://www.duchenneheroes.nl/steun

Konings-koffie-ochtend

In april heeft het oranjecomité van Linschoten een ‘Konings-koffie-ochtend’ georganiseerd voor de 60-plussers uit dit dorp. De gasten werden ontvangen met koffie met een tompouce. Vervolgens heeft de burgemeester de ochtend officieel geopend. Op het programma stonden onder meer een optreden van een kinderkoor, oudhollandse spelletjes en een bingo. Ook werd een glaasje oranje bitter geschonken. De ochtend werd afgesloten met het Wilhelmus.

Het oranjecomité over de Konings-koffie-ochtend: “Heel hartelijk dank Stichting A-wareness, namens de 60 plussers van ons dorp!

Kindervakantieweken Humanitas

Deze zomer hebben de Humanitas districten NoordWest en Oost vier vakantieweken georganiseerd voor kinderen die door omstandigheden niet op vakantie kunnen. 180 kinderen uit Gelderland en Overijssel hebben onbezorgd kunnen genieten dankzij de inzet van 94 vrijwilligers. De vakantieweken zijn georganiseerd in de accommodatie “Costa del Zeumeren” in Voorthuizen.

De organisatie van de vakantiekampen kijkt terug op geslaagde weken: Zo trots zijn wij op “ons” team vrijwilligers, die deze weken elke week opnieuw tot een feest maakte. En de kinderen: wat hebben ze genoten ! Van de aandacht, de activiteiten, het lekkere eten, de zorg, het voorlezen, de vrijheid en de duidelijkheid.

Humanitas is een vereniging die met de hulp van honderden vrijwilligers mensen een steuntje in de rug wil geven. Denk aan het tegengaan van eenzaamheid, hulp bij het op orde brengen van de administratie en kwetsbare kinderen ondersteunen. Meer informatie over de kinderkampen lees je op https://www.humanitas.nl/programmas/kindervakantieweken/.

Kaas voor schoolkamp

Sofier is een school voor kinderen met gedragsproblemen. In juni 2016 zijn 35 leerlingen en 11 begeleiders op kamp geweest naar Zeewolde. De kinderen sliepen in tenten en zijn onder meer naar het zwembad geweest en hebben een dropping gelopen. In de schoolkrant (vanaf bladzijde 24) vertellen leerlingen over het kamp. Maandag gingen we gelijk bowlen en daarna gingen we zwemmen. Dinsdag gingen we nar een heel groot zwembad. Woensdag gingen we naar Walibi. Het was heel leuk. Ik ging 8 keer in de Goliath en 4 keer in de X-press en 4 keer in de ‘Speed of Sound’ en nog andere achtbanen.

Familie van een A-ware medewerker werkt op deze school. Veel leerlingen komen uit gezinnen die het niet breed hebben. De schoolleiding probeert door donaties de kosten voor het kamp zo laag mogelijk te houden. Stichting A-wareness heeft gezorgd dat de kinderen en hun begeleiders op kamp konden genieten van kaas. Na kamp was er nog kaas over. Een aantal van deze kinderen komt uit gezinnen die het niet breed hebben. Zij hebben deze kaas mee naar huis genomen. Zo kon het hele gezin meegenieten van de lekkere kaas.

Varen voor mensen met een beperking

Dit voorjaar heeft de Ronde Tafel Sneek een mooie vaartocht georganiseerd voor 150 mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking uit de omgeving van Sneek.

De gasten varen mee op boten van onder meer leden en oud leden van de Ronde Tafel Sneek. Deze mensen stellen hun boot belangeloos ter beschikking. Dit jaar stapten ongeveer 150 cliënten aan boord van sloepen en boten. Aan boord stond een hapje en drankje klaar. Tussendoor is iedereen van boord gegaan om lekker te eten.

De Ronde Tafel kijkt terug op een geweldige dag:
“Onder het genot van de zon is de dag gevuld met veel plezier en lachende gezichten. Tijdens de vaartocht heeft iedereen genoten van het eten en drinken bij De Klokkestoel in Goingarijp. Voor de cliënten en zeker ook de Ronde Tafel is dit evenement een van de jaarlijkse hoogtepunten. De Ronde Tafel Sneek bedankt daarom, ook namens alle deelnemers, Stichting A-wareness voor het mede mogelijk maken van dit evenement.”

Truckrun

Jaarlijks organiseren de Nienoord Truckers een gehandicaptenrun. Tijdens deze toertochten met vrachtwagens is de bijrijder stoel bestemd voor mensen met een beperking. Voor de bijrijders is het een unieke ervaring om met een vrachtwagen, vaak luid toeterend, door de regio te rijden.

De organisatie over de truckrun: Wauw! Wat kijken wij terug op een geslaagde dag! Wij willen alle sponsoren, vrijwilligers, chauffeurs en de bedrijven die het hebben mogelijk gemaakt om de chauffeurs mee te laten rijden bedanken voor het laten slagen van onze jaarlijkse truckrun met mensen met een beperking.

Boottocht met een gouden randje

Het Rode Kruis Leeuwarden zorgt via het ‘Bezoekproject’ dat mensen die eenzaam of ziek zijn, bezoek krijgen van vrijwilligers of van studenten van het MBO of HBO.  Vanuit het bezoekproject is op woensdag 1 juni een boottocht georganiseerd.

Het schip de Markol vertrok rond half twaalf vanaf de steiger aan de Oedsmawei. De gasten werden ontvangen met koffie met een gebakje. Ondertussen werd genoten van de drukbezochte waterwegen en voorbijglijdende boten. Tussen de middag stond een lekkere lunch met onder meer Fryske Sûkerbôle (Fries suikerbrood) klaar.

Vrijwilligers verzorgden tijdens de vaartocht onder meer een quiz en verloting. De vaartocht werd afgesloten met een advocaatje met slagroom of een glaasje fris.

Rennie Nawijn, coördinator van het Bezoekproject, over dit uitje: Namens onze cliënten bedankt voor jullie bijdrage aan de boottocht de Markol.  Onze cliënten hebben een dag met een gouden randje gehad.

Klik hier voor meer informatie over het bezoekproject van het Rode Kruis Leeuwarden.

Ouderen naar Wildlands Adventure Zoo in Emmen

Een paar weken geleden zijn een aantal dementerende ouderen uit de omgeving van Emmen naar  Wildlands Adventure Zoo in Emmen geweest. Dit uitje is een idee van een A-ware medewerker vanuit de vestiging in Coevorden.  Stichting A-wareness heeft dit uitje mede mogelijk gemaakt.

Een verpleegkundige die het uitje heeft georganiseerd is enthousiast over deze mooie dag:
‘Het was een super geslaagde dag. Het was heel erg gezellig , ook als groep bij elkaar en dat ondanks de klanten elkaar niet kenden. Ook wij als collega’s merkten op dat de klanten zo’n ontspannen dag heel anders zijn dan op de zorgmomenten dat wij komen. Je leert ze op een andere manier kennen, ontspannen, opgewekt, enthousiast en ga maar door. Dat was zo leuk om te zien. Zoveel lieve reacties en knuffels hebben we van hen gekregen dat ze dit nog mee mochten maken, dit is een herinnering voor hen waar ze ondanks hun geheugenproblemen nog heel lang over zullen hebben. Heel erg bedankt dat dit mogelijk was, ook namens mijn collega’s!!!